آدرس: شیراز-شهرک صنعتی بزرگ شیراز-فاز5- خیابان تولید9-پلاک18

۰۹۰۵۰۱۸۲۰۲۸

مخازن تحت فشار(Pressure vessel)

دوشنبه 2 مهر 1403
بازدید: 61

مخازن تحت فشار(پرشر وسل)Pressure vessel

مخازن تحت فشار به مخازني گفته میشود که حاوی یک سیال با فشار بیشتر از فشار اتمسفر است.

از اين مخـازن بطور گسترده در صنایع مختلف از قبیل صنايع نفت، گاز ، پتروشیمی ، فولاد، مواد غذایی و... استفاده میشود.

با توجه به بالا بودن فشاراین نوع مخازن طراحی، ساخت، بازرسی و نصب آنها بر پایه استانداردها و الزامات مشخصی باید انجام گیرد تا میزان خطرات استفاده از آنها کاهش یابد. اده استفاده شده در مخزن و كاربرد آن تعيين كننده فاكتورهايي از قبيل جنس مخزن، اندازه، شكل، دما و فشار در طراحي مخزن است.

ابعاد مخازن تحت فشار میتواند بسیار گسترده و در بازه چند دهم مترمکعب تا چند صد متر مکعب را شامل شود و اغلب این مخازن از یک پوسته استوانه ای و دوعدسی تششکیل میشوند. نوع عدسی مورد استفاده در مخازن تحت فشار با توجه به دما و فشار سرویس مخزن میتواند در انواع مختلف باشد.

در یک دید کلی برجها یک مخزن تحت فشار هستند که به عنوان واحدهای فرآیندی جداسازی مورد استفاده قرار میگیرند. در یک برج نيـاز عملياتي برج و خصوصیات محصولات خروجی از آن تعيين كننده نوع افقي يا عمودي آن است.

بطور مثال در برجهاي پر شده،  كه نياز بـه نیروی ثقلی به منظورجداسازي فازها دارند بصورت عمودي نصب مي شوند در حاليكه مبدلهاي حرارتـي و يـا مخازن ذخيره مي توانند هم بصورت افقي و هم بصورت عمودي نصب شوند. در مـورد مبـدلهاي حرارتي اين انتخاب عموماً بوسيله روش انتقال گرما و نحوه حرکت سـيال بستگی دارد. در مخـازن ذخيره محل نصب عمدتاً عامل انتخاب مي باشد.مخزن تحت فشار داخلي در اين نوع مخزن معمولاً سيالي با فشار بالاتر از فشار اتمسفر وجود دارد. مخزن تحت فشار خارجي مخازن تحت فشاري كه با شرايط خلاء مرتبط هستند بايد براي فشار خارجي طراحي شوند در غير اين صورت متلاشي خواهند شد.

استانداردهای طراحی و ساخت مخازن تحت فشار:

در زمینه طراحی و ساخت مخازن تحت فشار مدها و استاندردهای متفاوتی وجود دارد که در آنها کلیه الزامات و قوانین مربوط به کلیه مراحل طراحی و ساخت بطور کامل و شفاف بیان شده است. از معروفترین این استانداردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

این استاندارها شامل جزئیات دقیق و روابط اساسی مورد نیاز در طراحی مخازن تحت فشار میباشد که برخی از این جزئیات عبارتند از:

شرکت فنی مهندسی همپای صنعت پارسه با بهره‌گیری از تیمی جوان و مجرب و با تکیه بر تمام استانداردها و اصول طراحی و ساخت مخازن تحت فشار با افتخار اعلام می دارد آماده ارائه کلیه خدمات طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی مخازن تحت فشار فلزی تک جداره  و چند جداره میباشد.

برخی از پروژه های مخازن:

 

 تست و بازرسی و صدور گواهی سلامت ایمنی مخازن تحت فشار :

 

 شرکت فنی مهندسی همپای صنعت پارسه در راستای سلامت فنی و ایمنی مخازن ساخته شده با همکاری شرکت های دارای صلاحیت و مورد تأیید اداره استاندارد و وزارت کار در حین عملیات ساخت و پس از اتمام ساخت نسبت به تست و بازرسی مخازن اقدام می نماید که پس از انجام ضخامت سنجی و تست هیدروستاتیک در صورت صحت عملکرد مطابق با الزامات، گواهی سلامت ایمنی  جهت مخزن مربوطه صادر خواهد شد  

 

 

 

                      

 

 

 


   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.